پردازنده های چهار هسته ای روی گوشی های همراه، کابردی یا تبلیغاتی ؟
 

 چه کسی فکر می کرد شاهد پردازنده های چند هسته ای در دستگاه های همراه لمسی باشیم؟ دوهسته کافی نبود، دستگاه ها چهار هسته ای شدند.

آیا تمام این امکانات در یک دستگاه همراه کاربرد دارند؟ آیا یک پردازنده چهار هسته ای یک امکان فوق العاده است یا یک بمب تبلیغاتی برای بازاریابی و فروش بیشتر؟

Nvidia با ساخت پردازنده های مجتمع Tegra که شامل پردازنده گرافیکی، حافظه و امکانات دیگر است، نقش بزرگی در چند هسته ای کردن تبلت ها و گوشی ها ایفا کرد.

پردازنده های چند هسته ای

 Nvidia ادعا می کند Tegra3  تا پنج برابر از Tegra2  سریع تر است. اما باید به این نکته توجه کنیم که پردازنده های چهارهسته ای مقدار انرژی زیادی مصرف می کنند، نکته ای که همیشه در دستگاه های همراه باعث دردسر می شود. اما به هر حال سرعت بالاتر، هسته بیشتر و همه اینها لحن خوشی در گوش خریداران دارد.  شاید دلیلش این باشد که کاربر عادی درباره نحوه استفاده نرم افزار از منابع سیستم اطلاعات کمی دارد. برای بیشتر آنها فقط کار کردن دستگاه مهم است.

این دسته از کاربران درباره اینکه یک پردازنده دوهسته ای چه تاثیری در تجربه استفاده شان از کامپیوتر دارد، نظری ندارند، چه برسد به پردازنده چهارهسته ای .

همین طور انها اعتقاد دارند هر چه امکانات بیشتر باشد، بهتر است. و این دقیقا چیزی است که بخش بازاریابی شرکت های مختلف روی آن تاکید می کنند.  البته منطقی که برای خرید این دستگاه ها وجود دارد این است که هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد دستگاه قدرت بیشتری دارد. اما این قدرت را برای پردازش چه چیزی باید به کار بگیرد؟

در واقع داشتن یک تلفن همراه با یک پردازنده چهارهسته ای که مصرف انرژی زیادی هم دارد، دقیقا مانند این است که برای کوتاه کردن چمن حیاط یک اره برقی تهیه کنیم. یک اره برقی این کار را انجام می دهد، اما این وسیله امکانات بیشتری دارد و می تواند در جاهای بهتری مورد استفاده قرار بگیرد. چمن حیاط را می شود با یک چمن زن ساده هم کوتاه کرد.

پردازنده های چند هسته ای

در حال حاضر وجود پردازنده دوهسته ای در تمام دستگاه ها یک نکته مثبت است. در این دستگاه ها وظایف سیستم عامل به یک هسته محول می شود و نرم افزارها می توانند از قابلیت هسته دوم استفاده کنند. در این حالت سیستم بسیار روان کار می کند و می توان از امکاناتش لذت برد.

با تمام نکات بالا، این حقیقت که نرم افزارهای بسیار کمی هستند که برای استفاده کامل از فواید پردازنده های چند هسته ای طراحی شده باشند، کمی آزار دهنده است.

عمر باتری در گوشی های اندروید هم مساله بزرگی است. بهترین مثال برای این موضوع گوشی HTC Thunderbolt  است که به اصطلاح « باتری را می خورد» . این مشکل به حدی است که شرکت برای حل این موضوع توصیه می کند بعضی امکانات گوشی را غیرفعال کنند، امکاناتی که جزو بهترین آپشن های این گوشی است.البته شرکت یک راه دیگر هم به شما پیشنهاد می کند و آن هم خرید یک باتری اضافه است.

HTC_ThunderBolt

هر چند این گوشی از یک پردازنده تک هسته ای استفاده می کند، اما همین امر نشان دهنده این است که برای استفاده از اندروید باید سیستمی داشته باشیم که استفاده انرژی اش مدیریت شده باشد.

فرض کنید همین گوشی با یک پردازنده دو یا چهارهسته ای عرضه می شد. آن وقت چه اتفاقی برای باتری اش می افتاد؟

راه حلی که برای این چنین مشکلاتی در پردازنده چهارهسته ای Tegra3 از سوی Nvidia ارائه شده هم جالب است. این پردازنده در اصل پنج هسته ای است. یک هسته بسیار کم مصرف برای اوقاتی که دستگاه بیکار است یا در حالت آماده به کار است و چهارهسته دیگر برای وقتی که کاربر از گوشی استفاده می کند.

 پردازنده های چند هسته ای

نتیجه گیری :

بازی خورها که همیشه طرفدار قدرت بیشتر سخت افزار هستند، طرفدار حضور چهارهسته ای ها در دستگاه های همراه هستند. اما وقتی به لیست Nvidia از بازی هایی که می توانند از قابلیت های چهارهسته ای استفاده کنند، نگاهی بیندازیم، فقط ۳۷ بازی می بینیم که تعداد بسیار کمی است و باز به این نکته می رسیم که نرم افزار چندانی برای کار با این سخت افزارها وجود ندارد.

بازی در پردازنده های چهارهسته ای

به طور حتم یک گوشی یا تبلت نمی تواند از تمام منابع یک سیستم دو یا چهارهسته ای استفاده کند اما داشتن یک پردازنده دوهسته ای بسیار مفید است، زیرا همانطور که گفته شد یک هسته به سیستم عامل و یک هسته به نرم افزارها اختصاص پیدا می کند.

اگر از بازی هایی با گرافیک بالا استفاده می کنید یا به طور مداوم ویدئوهای HD با حجم بالا تماشا می کنید یا از شبکه نسل چهارم LTE استفاده می کنید، داشتن یک پردازنده چهار هسته ای برای شما خالی از لطف نیست، اما این کارها را می توانید با یک پردازنده دوهسته ای و بدون هیچ مشکلی انجام بدهید.

پیش بینی می شود سال آینده شاهد نرم افزارهایی باشیم که بتوانند از قابلیت های چهارهسته ای استفاده کنند، اما خرید چنین دستگاه هایی در حال حاضر فقط برای کلاس بیشتر توصیه می شود. نظر یادتون نره؟؟؟؟؟؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



shoma
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان shoma و آدرس shoma20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 319
بازدید کل : 22216
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1